Biludlejningsfirmaer i Danmark vil dårligt rygte til livs

Den danske biludlejningsbranche bliver uberettiget påduttet et dårligt rygte, mener brancheorganisationen Dansk Mobilitet (tidligere Danske Biludlejere), der repræsenterer både store og små biludlejere i Danmark. Dansk Mobilitet vil vise danskerne, at de trygt kan leje en bil her i landet.

København, 27. juni 2018

Når man lejer en bil, skal man være særligt opmærksom, hvis man skal undgå at få prakket ubrugelige dyre forsikringer på eller betale en ekstraregning for en ubetydelig ridse på sidespejlet, tror mange danskere. Men sekretariatschef for Dansk Mobilitet Christoffer Greenfort mener, at det er langt fra virkeligheden i den danske biludlejningsbranche.

”Det kan godt være, der er nogle selskaber, der kan tjene lidt ekstra på at snyde intetanende turister i Sydspanien. De skal aldrig se dem igen. Men hvis du lejer en bil i Danmark hos et af de etablerede selskaber, så tør jeg godt udtale mig bredt for branchen og sige, at vi behandler vores kunder rigtig godt. Derfor er det ærgerligt, at de historier der komme op i de danske medier fortæller at ”..biludlejerne snyder..” Det får det til at lyde som det også er de danske,” forklarer Christoffer Greenfort.

”Biludlejningsfirmaet håber, at billeje på sigt kan blive en del af danskerne hverdag, så det ikke kun bliver forbundet med den årlige ferie, men kan blive et supplement i hverdagen. Mobilitet som en Tjeneste (MaaS) vinder frem anført af delebilsordninger som fx Green Mobility, hvilket vil være med til at udvide produktudbuddet fra de etablerede biludlejere. Senest har Transportministeriet udsendt en rapport om netop MaaS,” fortæller Søren Lithander

”Vi så det samme, da privatleasing blev introduceret på det danske marked for 10 år siden. Dengang var mange forbeholdne og troede, de blev snydt. I dag er privatleasing meget udbredt, og danskerne har stor tiltro til servicen. Det er vores opgave at vise danskerne, at billeje også er et gennemsigtigt og troværdigt produkt,” slår Søren Lithander fast.

Et uberettiget dårligt rygte Selvom nogle forbinder biludlejningsbranchen med rygter om svindel og uigennemsigtighed, så er det ganske få klager, der ender hos det offentlige forbrugerklagesystem. I 2015 og 2016 blev der oprettet 43 klagesager hos Center for Klageløsning vedrørende billeje.

Til sammenligning blev der i 2017 ifølge Euromonitor udlejet 780.000 biler i Danmark hos de store selskaber som Avis, Europcar, Enterprise, Hertz og Sixt, der alle er medlemmer af Dansk Mobilitet. Det er derfor under én promille af tilfældene, der ender som en offentlig klage.

"Selvfølgelig er der nogen, der klager over den service, de får. Det kan ikke undgås, men det er en forsvindende lille procentdel, der rent faktisk klager, så jeg håber, at sådan tal gør det klart, at folk trygt kan leje en bil i Danmark uden at få en dårlig oplevelse,” siger Christoffer Greenfort.

De store spillere er gået sammen om en løsning I et forsøg på at påvirke den negative indstilling til biludlejning er de fem største biludlejningsfirmaer Avis, Europcar, Enterprise, Hertz og Sixt i 2017 gået sammen om nogle fælles retningslinjer, der overholder EU’s forbrugerrettigheder. I retningslinjerne er det blandt andet bestemt, at det totale beløb inkluderer alle uundgåelige udgifter, så der ikke kommer nogle overraskelser, når bilen afleveres. Samtidig er det bestemt, at der skal være en klar og gennemsigtig information om køb af ekstraforsikringer og -services.

”Hvis vi skal ændre danskernes indstilling til biludlejning, kræver det, at vi får opbygget en tillid fra kunderne over en længere periode. Den tillid er branchen fælles om at skabe,” fortæller Tony Woolrych, bestyrelsesmedlem i Dansk Mobilitet, med mange års erfaring fra branchen.

”Et de tiltag branchen har gjort på dette område er, at stifte European Car Rental Conciliation Service, der hjælper kunderne, hvis der skulle opstå klager eller stridsspørgsmål. Vi har den gode kundeoplevelse som et helt centralt mål i vores dagligdag, det er meget vigtigt for vores egne brands,” Afslutter Tony Woolrych.

Kontaktinfo:

Tony Woolrych, CEO - +45 26301414 - tow@ehiglobal.dk

Anders Hastrup Knudsen, presseansvarlig - +45 20355367 – aknu@ehiglobal.dk

Hjemmeside: www.mini-lease.nu

Mini-Lease giver de unge mulighed for at transportere sig rundt uden at skulle binde sig i lange perioder til fx en leasing-aftale.